آخرین نتایج نظرسنجی حضور ایرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی

نتایج آخرین نظرسنجی “ایسپا”(مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران) در خرداد ماه سال جاری نشان می‌دهد ۷۹ درصد از استفاده‌کنندگان پیام‌رسان تلگرام، پس از فیلتر در تلگرام مانده‌­اند(در ادامه)

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری (borna)؛ این نظرسنجی در گستره ملی و در بین افراد بالای ۱۸ سال ساکن مراکز استان­، شهرهای درجه ۲ و روستاها با حجم نمونه ۴۴۳۹ نفر و به کارفرمایی مرکز بررسی‌­های استراتژیک ریاست جمهوری، توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) به شیوه مصاحبه حضوری انجام شده است(در ادامه)

بر این اساس ۶۲ درصد از پاسخگویان اعلام کرده‌اند قبل از فیلتر تلگرام از این پیام‌رسان استفاده می‌کردند(در ادامه) نتایج نظرسنجی حاکی از آن است که ۴۹(در ادامه)۵ درصد از افراد بالای ۱۸ سال کشور بعد از فیلتر تلگرام کماکان از آن استفاده می­‌کنند، به عبارت دیگر ۷۹ درصد از استفاده‌کنندگان تلگرام قبل از فیلتر، به استفاده خود بعد از فیلتر نیز ادامه داده‌­اند(در ادامه)

نتایج نظرسنجی ایسپا همچنین نشان می­‌دهد استفاده از سایر شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام و واتس‌آپ بعد از فیلتر تلگرام افزایش چشمگیری یافته است: در حالی که بر اساس نظرسنجی ایسپا در نیمه فروردین سال جاری ۱۷(در ادامه)۷ درصد از افراد بالای ۱۸ سال کشور از اینستاگرام استفاده می­‌کردند، این عدد در خردادماه و پس از فیلتر تلگرام به ۳۲(در ادامه)۲ درصد افزایش یافته است(در ادامه)

نکته قابل توجه، حضور ۵۴ درصدی جوانان ۱۸ تا ۲۹ سال کشور در اینستاگرام است(در ادامه) همچنین استفاده‌کنندگان از واتس آپ نیز از حدود ۱۲ درصد در فروردین به حدود ۲۵ درصد در خردادماه افزایش یافته است(در ادامه) به عبارت دیگر، تعداد کاربران اینستاگرام و واتس‌آپ در این بازه زمانی به حدود ۲ برابر افزایش یافته است(در ادامه)

سایر شبکه‌­های اجتماعی خارجی افزایش چشمگیری را تجربه نکرده است و در حال حاضر فیس بوک ۳(در ادامه)۶ درصد، توئیتر ۲(در ادامه)۷ درصد و لاین ۱ درصد استفاده‌کننده دارد(در ادامه)

اما درباره پیام‌رسان‌های داخلی، نتایج ایسپا نشان می‌دهد ۱۸ درصد مردم حداقل از یکی از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده می­‌کنند که در این بین پیام‌رسان سروش در صدر استفاده مردم از بین پیام‌رسان‌های داخلی است(در ادامه) این پیام‌رسان که طبق نظرسنجی ایسپا در فروردین‌ماه سال جاری فقط ۲ درصد کاربر داشته است، در حال حاضر حدود ۱۳(در ادامه)۵ درصد استفاده‌کننده دارد(در ادامه) آی‌گپ ۲(در ادامه)۵ درصد، بله ۱(در ادامه)۸ درصد، ایتا ۲(در ادامه)۹ درصد، گپ ۱(در ادامه)۴ درصد، بیسفون ۰(در ادامه)۶ درصد و ساینا ۰(در ادامه)۴ درصد استفاده کننده دارد(در ادامه)

در مجموع و بر اساس نتایح نظرسنجی ایسپا در خرداد ماه سال جاری، ۶۶ درصد مردم حداقل از یکی از شبکه‌های اجتماعی استفاده می­‌کنند که در این میان ۴۶(در ادامه)۷ درصد فقط شبکه‌ای اجتماعی خارجی را استفاده می‌کنند، ۳(در ادامه)۹ درصد فقط شبکه‌های اجتماعی داخلی را استفاده می‌کنند و ۱۴(در ادامه)۱ درصد هم شبکه‌های اجتماعی داخلی و هم خارجی استفاده می­‌کنند.

منبع : borna