آیا رژیم در دوران بارداری مجاز است؟

دوران بارداری برای خانم‌ها با وجود همه سختی‌هایی که دارد دوران شیرینی است(در ادامه)

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری (borna)، مادرها همه سختی‌های دوران بارداری را با لذت تحمل می‌کنند ولی بعضی مادرها همه ترسشان در دوران بارداری این است که اضافه وزن پیدا نکنند و یا دیگر به وزن قبلی خود بازنگردند(در ادامه) به همین دلیل ممکن است بعضی از خانم‌ها در این دوران مهم و حساس و سرنوشت‌ساز به سراغ رژیم‌های مختلف لاغری بروند تا بلکه از اضافه وزن خود جلوگیری کنند(در ادامه)

درست بخورید رژیم نگیرید

درست است که پرخوری و یا غلط‌خوری کار صحیحی نیست اما قطعا پایبندی سفت و سخت به محدودیت غذایی در این دوران هم کار بسیار اشتباهی است(در ادامه) مثلا اگر یک انسان عادی هر روز شیرینی خامه‌ای پرچرب بخورد به سلامتی خودش ضرر می‌زند چه برسد به یک خانم باردار(در ادامه) این درحالی است که همه پزشکان و متخصصان به‌شدت تأکید می‌کنند که رژیم کاهش وزن در دوران بارداری خطر بسیار زیادی برای جنین دارد(در ادامه) به همین بهانه به سراغ دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران رفتیم تادرباره این موضوع بیشتر بدانیم(در ادامه)

افزایش وزن در دوران بارداری اتفاق بدی است؟

افزایش وزن در دوران بارداری نه تنها چیز بدی نیست بلکه ضروری هم هست(در ادامه) البته این را هم باید گفت که افزایش وزن بیش از حد برای هر انسانی مضر است و عوارض خاص خودش را دارد و این قاعده برای زنان باردار هم صدق می‌کند ولی افزایش وزن معمولی در دوران بارداری کاملا طبیعی و حتی لازم است(در ادامه) حتی در خیلی از موارد پزشکان، زنانی را که کمتر از حد طبیعی اضافه وزن دارند تشویق می‌کنند تا 20کیلوگرم هم به وزنشان اضافه کنند ولی کسانی که قبل از بارداری دچار اضافه وزن هستند نباید بیش از 12کیلوگرم چاق شوند(در ادامه)

در هر دوره‌ای از بارداری یک اضافه وزن مشخص برای خانم‌های باردار تعیین می‌شود که به شرایط مادر قبل از بارداری مربوط است(در ادامه) معمولا طی 3 ماهه اول خانم‌های باردار اضافه وزنی پیدا نمی‌کنند یا اضافه وزن‌شان بسیار جزئی است، حتی گاهی، وزنشان کم هم می‌شود چراکه آنها در 3ماه اول بارداری حالت تهوع شدید و کاهش اشتها دارند و به همین دلیل غذا نمی‌‌خورند، در نتیجه ممکن است وزن کم کنند اما از 3ماهه دوم به بعد اضافه وزن شروع می‌شود(در ادامه)

درست بخورید رژیم نگیرید

دلیل آن هم از بین رفتن حالت‌های تهوع و بازگشت اشتهای مادر است(در ادامه) در 3ماهه دوم بارداری خانم‌های باردار معمولا باید هر ماه حداقل یک کیلوگرم وزن اضافه کنند(در ادامه) چراکه بدن آنها به انرژی بیشتر برای تولید شیر، وزن‌ گیری جنین، ذخیره‌سازی آب و افزایش میزان خون نیاز دارد(در ادامه) اضافه‌شدن وزن باید به‌صورت مرتب در دوران بارداری صورت بگیرد و به همین دلیل است که پزشک متخصص، زنان باردار را در هر بار چکاپ و معاینه، وزن می‌کند(در ادامه)
کاهش یا اضافه شدن ناگهانی وزن در بارداری طبیعی نیست و باید دلیل آن را مشخص کرد اما در هیچ شرایطی مادر نباید به گرفتن رژیم لاغری اقدام کند(در ادامه) افزایش وزن پایدار در 3ماهه دوم و سوم، مهم‌تر است به‌ویژه اگر زن در آغاز بارداری دارای وزن طبیعی و یا وزنی پایین‌تر از وزن طبیعی باشد(در ادامه)

مادران باردار می‌توانند پرخوری‌کنند؟

در دوران بارداری بسیاری از زنان چون معتقدند که باید به اندازه 2نفر غذا بخورند، پرخوری می‌کنند، درصورتی که پرخوری برای هیچ‌کس خوب نیست(در ادامه) مادران باردار در 3ماهه دوم و سوم بارداری هر روز تنها به 300 کالری بیش از زمان قبل از بارداری نیاز دارند و وزن گرفتن دوران بارداری بهترین شاخص دریافت کافی انرژی است(در ادامه) زنان باردار باید سعی کنند در کنار مصرف موادغذایی کم‌کالری و مغذی، ورزش‌کردن را هم در برنامه خود جای بدهند(در ادامه) انجام ورزش در دوران بارداری جز برای عده کمی از خانم‌ها ممنوع نیست(در ادامه) پیاده‌روی و شنا می‌تواند به افزایش درست و به اندازه‌ وزن مادران کمک کند(در ادامه)

رژیم لاغری در بارداری تأثیر منفی دارد؟

به‌علت اینکه در این دوران تمام احتیاجات جنین از رژیم غذایی مادر تأمین می‌شود، رژیم لاغری کاملا ممنوع است(در ادامه)کاهش وزن با سوختن ذخایر چربی همراه است که می‌تواند برای جنین خطرات زیادی دربرداشته باشد(در ادامه) حتی ممکن است به زایمان زودرس منجر شود(در ادامه) به همین دلیل است که در دوران بارداری نباید کاهش وزن داشت(در ادامه) رژیم لاغری در دوران بارداری همچنین منجر به کاهش ضریب هوشی کودک می‌شود(در ادامه)

مادران باردار می‌توانند پرخوری کنند؟

کمبود مواد مغذی لازم در بدن مادر، روی رشد سلول‌های مغزی نوزاد تأثیر می‌گذارد و در نهایت منجر به کاهش ضریب هوشی فرزند می‌شود(در ادامه) حتی دریافت نکردن انرژی کافی از مواد غذایی باعث رشد ناکافی سیستم عصبی مغز و مرگ جنین می‌شود(در ادامه) همینطور گرسنگی باعث می‌شود تا کودک رشد کافی نداشته باشد(در ادامه) اگر مادر به‌خود گرسنگی بدهد جز اینکه برای جنین ضرر دارد حتی برای خود او هم مضر است(در ادامه)

رژیم لاغری در طول بارداری به هیچ وجه روش مناسبی برای وزن کم کردن نیست(در ادامه) حتی زنانی که بیش از اندازه اضافه وزن دارند هم نباید در طول بارداری رژیم لاغری بگیرند(در ادامه) تنها راه چاره برای مادرانی که بیش از حد اضافه وزن دارند یک برنامه غذایی مناسب و کنترل وزنشان است؛ یعنی می‌توانند با یک تغذیه درست و مناسب بدون حذف هیچ کدام از مواد غذایی وزن خود را کنترل و از اضافه شدن بیش از حد وزن خود جلوگیری کنند(در ادامه)

اضافه وزن غیرطبیعی می‌تواند برای جنین خطرناک باشد؟

معمولا خانم‌ها در دوران بارداری مقداری وزن اضافه می‌کنند که بیش از حد باشد نوزاد در معرض خطر قرار می‌گیرد(در ادامه) همچنین بیماری‌هایی از قبیل دیابت، مسمومیت بارداری، فشارخون زیاد و قند خون نیز مادر را تهدید خواهد کرد(در ادامه)
از طرفی نوزادانی که از مادران چاق متولد می‌شوند در معرض خطر فقر آهن هستند و این کمبود می‌تواند تأثیر نامطلوبی روی رشد مغزی جنین داشته باشد(در ادامه) با وجود همه اینها کم کردن غذا و گرفتن رژیم لاغری آن هم در دوران بارداری برای آنکه وزن‌ زیاد افزایش نیابد، کار صحیحی نیست و می‌تواند نه‌تنها به رشد جنین آسیب برساند، بلکه سبب تولد زودهنگام و زایمان زودرس شود(در ادامه)

شیردهی به کاهش وزن مادر کمک‌می‌کند؟

مادرانی که در دوران بارداری دچار اضافه‌وزن می‌شوند می‌توانند خوشحال باشند که با شیردهی وزن آنها به دوران قبل از بارداری برمی‌گردد(در ادامه) ما همیشه به همه مادران توصیه می‌کنیم تا 6 ماه اول تولد، کودک خود را تنها با شیر مادر تغذیه کنند و اجازه ندهند تحت هیچ شرایطی کودک از چیز دیگری تغذیه کند(در ادامه) برای همین توصیه می‌شود که مادران تا 6 ماه اول پس از زایمان به هیچ عنوان رژیم کاهش وزن نگیرند و خود را از دریافت انواع گروه‌های غذایی محروم نکنند(در ادامه) بهترین راه، کنترل وزن است و جلوگیری از اضافه وزن که آن هم با تغذیه مناسب ممکن می‌شود(در ادامه) پایبندی به رژیم لاغری در دوران شیردهی به همان اندازه دوران بارداری می‌تواند برای کودکشان مضر باشد(در ادامه)

زیاد بخورید اما خوب بخورید

هر غذایی املاح و موادغذایی خاص خودش را دارد که به نوبه‌خود برای نوزاد بسیار مهم است(در ادامه) خوب تغذیه کردن خیلی مهم‌تر از کم تغذیه کردن است(در ادامه) به‌عنوان مثال مادر‌ها می‌توانند یک غذای کم ولی پر از کالری بخورند و به خیال خود با این کم‌خوردن، وزن خود را در حالت نرمال نگه می‌دارند و از اضافه وزن خود جلوگیری می‌کنند ولی اگر آنها یک غذای کم کالری اما با حجم زیاد بخورند خیلی بهتر می‌توانند وزن خود را کنترل کنند(در ادامه)

آنها باید غذاهای کم‌کالری مثل ماهی، گوشت‌قرمز، غلات کامل، سبزیجات سبز رنگ، لبنیات کم‌چرب، میوه و(در ادامه)(در ادامه)(در ادامه) مصرف کنند(در ادامه) از طرفی زنان باردار از ترس چاقی نباید به هیچ‌وجه چربی را به‌طور کامل از برنامه غذایی خود حذف کنند، مگر به دستور پزشک متخصص(در ادامه) درواقع چربی‌ها برای شکل‌گیری سیستم عصبی جنین لازم است(در ادامه) هر وعده غذایی مادران باردار باید حاوی پروتئین، چربی و قند باشد و باید مواد معدنی و ویتامین‌ها نیز همیشه مصرف شوند(در ادامه) همچنین مصرف مکمل‌ها باید زیرنظر پزشک باشد چون در غیراین صورت خطرناک خواهد بود(در ادامه) در کل باید وعده‌های غذایی مادران طوری باشد که تمام املاح مورد نیاز کودک با آن غذا تأمین شود(در ادامه)

مشاوره و کمک گرفتن از گروه مامایی

نگرانی خیلی از خانم‌های باردار از چاق شدن و اضافه وزنشان بی‌مورد است(در ادامه) مادرها باید بدانند که اضافه‌وزن در دوران بارداری تنها برای تأمین نیاز‌های جنین برای رشد است(در ادامه) به همین دلیل زنان باردار زمانی که درباره اضافه وزنشان احساس نگرانی کردند بهتر است از مشاوران و متخصصان تغذیه کمک بگیرند و وزن دوران بارداری‌شان را کنترل کنند(در ادامه) کار مشاور، دادن پیشنهادهایی برای افزایش کالری و یا کاهش آن، درصورت نیاز است(در ادامه) تغذیه خوب در دوران بارداری می‌تواند به مادر و کودک بسیار کمک کند تا سالم باشند.

منبع : borna