ستاره‌ خلیج‌فارس چطور شروع‌ شد؟ چگونه‌ تمام شد؟

پالایشگاه استراتژیک «ستاره خلیج فارس» در روز ملی «خلیج فارس» و همزمان با ولادت با سعادت سیدالشهدا و روز «پاسدار» ازسوی رئیس جمهوری افتتاح شد تا ایران از این هفته دیگر نیازی به واردات بنزین نداشته باشد(در ادامه)

به گزارش گروه خبر خبرگزاری (borna)، پالایشگاهی که فاز نخست از دیروز روند تولید روزانه 12 میلیون لیتر بنزین را آغاز کرده است(در ادامه) پالایشگاه «ستاره خلیج فارس» قرار است به تنهایی به اندازه 55 درصد بنزینی که هم اکنون در کشور تولید می شود را تولید کند(در ادامه) 9 پالایشگاه فعلی کشور مجموعا حدود 65 میلیون لیتر در روز بنزین روانه بازار می کنند در حالی که پالایشگاه «ستاره خلیج فارس» به تنهایی و بعد از تکمیل سه فازش 36 میلیون لیتر در روز بنزین تولید خواهد کرد؛ بنزینی با کیفیت یورو 4(در ادامه) پالایشگاه میعانات گازی «ستاره خلیج فارس» چرا ساخته شد؟ چه مراحلی را طی کرد تا فاز اول آن با ظرفیت تولید بنزین روزانه 12 میلیون لیتر، دیروز افتتاح شود؟ کدام شرکت ها، ساخت پالایشگاه را آغاز کردند؟ تحریم چطور جلوی «ستاره خلیج فارس» ایستاد؟ ایرانی‎ها چگونه با آن توانمند شدند؟ پروژه دقیقا در چه زمانی شکل گرفت؟ وقتی تحولات آن را تشریح کنیم، آینه شفاف تر می شود(در ادامه) از فضای انتخابات خارج شوید(در ادامه) عینک های جناحی را بیرون بیاورید و این گزارش را تا پایان بخوانید(در ادامه) سیزده سال به عقب می رویم(در ادامه) پروژه «ستاره خلیج فارس» چه زمانی آغاز شد؟سال 1383 بود(در ادامه) گاز سه فاز پارس جنوبی در حال استخراج بود(در ادامه) بعد از فازهای 1، 2و 3 فازهای 4 و 5 هم در نوبت افتتاح قرار گرفته بود(در ادامه) از هر دو فاز پارس جنوبی روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز طبیعی و بین 75 تا 80 هزار بشکه در روز میعانات گازی تولید می شود(در ادامه) هر چند میعانات گازی قیمتی معادل نفت دارد اما فقط باید در پالایشگاه هایی مصرف شود که برای پالایش این هیدروکربور مایع ساخته شده است(در ادامه) تولید میعانات گازی مانند نفت نیست که بتوان به وقت ضرورت، کاهش داد(در ادامه) اگر تولید میعانات گازی کاهش یابد تولید گاز هم کاهش خواهد یافت و این برای ایرانی که مصرف بزرگ گاز داشت و در زمستان ها محتاج گاز ترکمنستان شده بود قابل تحمل نبود(در ادامه) پس باید فکری برای صادرات یا مصرف میعانات گازی در داخل کشور می شد(در ادامه) خاصه اینکه بیش از 20 فاز دیگر برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی قابل تعریف بود(در ادامه) از آنجا که سیاست کاهش خام فروشی هم جزو سیاست های کلی کشور شده بود، ایده ساخت یک پالایشگاه بزرگ میعانات گازی با ظرفیت 360 هزار بشکه در روز در وزارت نفت عملیاتی شد(در ادامه) در آن زمان، محمدرضا نعمت زاده، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش و بیژن زنگنه، وزیر نفت بود(در ادامه) این پروژه بزرگ، ابتدا به عنوان یکی از طرح های زیرمجموعه شرکت ملی مهندسی ساختمان نفت تعریف شد(در ادامه) شرکتی از شرکت های تابعه وزارت نفت(در ادامه) حاج رسولی ها، به عنوان مجری طرح منصوب و با آغاز مطالعات اولیه و طراحی پایه، پروژه ساخت بزرگ ترین پالایشگاه میعانات گازی در محل فعلی پالایشگاه، رسما در دستور کار قرار گرفت(در ادامه) ستاره خلیج فارس را چه شرکت هایی طراحی کردند؟ با چقدر پول قرار بود ساخته شود؟شرکت ملی مهندسی ساختمان نفت، به عنوان کارفرما، طراحی پالایشگاه بزرگ میعانات گازی را به یک شرکت هندی و یک شرکت ایرانی سپرد(در ادامه) شرکت ETL هند و شرکت طراحی ساختمان نفت (زیر مجموعه وزارت نفت) مسئولیت طراحی پالایشگاه میعانات گازی را بر عهده گرفتند(در ادامه) همزمان با ادامه طراحی ها دانش فنی آن نیز خریداری شد(در ادامه) به دی ماه 85 رسیدیم(در ادامه) در آن مقطع قرار بر این شد که پالایشگاه های ایران به صورت شرکتی اداره شوند(در ادامه) این دستورعمل شامل پروژه پالایشگاهی ستاره خلیج فارس هم شد(در ادامه) بنابراین «شرکت ستاره خلیج فارس» در دی ماه 1385 تشکیل شد(در ادامه) 40 درصد سهام این شرکت را شرکت ملی پالایش و پخش ایران در اختیار گرفت(در ادامه) 50 درصد سهام آن به شرکت اندونزیایی SPC و 10 درصد هم به صندوق بازنشستگی صنعت نفت واگذار شد(در ادامه) نکته جالب اینکه نام شرکت پالایشگاهی ستاره خلیج فارس نیز از یکی از کلمات شرکت اندونزیایی الهام گرفته شد (Star) تا این مرحله مطالعات اولیه پروژه انجام می شود که حدود 3 درصد از پروژه است(در ادامه) در اردیبهشت ماه سال 1386 مشارکتی با دو عضو خارجی و دو عضو ایرانی تشکیل می شود تا پالایشگاه را به صورت EPC(در این شکل از قرارداد تمام فعالیت ها از طراحی پروژه تا خرید اقلام مورد نیاز، نصب، اجرا، پیش راه اندازی و راه اندازی به عهده پیمانکار است(در ادامه)) برای شرکت پالایشگاهی ستاره خلیج فارس بسازد(در ادامه) پس قرار می شود کنسرسیومی متشکل از شرکت آلمانی «گلدن گروپ»، شرکت ایتالیایی «اسنم پروژتی» و شرکت های ایرانی «تهران جنوب» و شرکت «مهندسی مشاور بینا» پالایشگاه ستاره خلیج فارس را به صورت EPC Engineering Procurement Construction با مبلغ 2 میلیارد و 600 میلیون یورو در مدت 48 ماه بسازند(در ادامه) از همان اول هم پالایشگاه برای مصرف روزانه 360 هزار بشکه میعانات گازی طراحی شده بود(در ادامه) شرکت های آلمانی و ایتالیایی چه زمانی از ایران رفتند؟فضای بین المللی علیه ایران سنگین می شود(در ادامه) تیرماه 1387 دو شرکت آلمانی و ایتالیایی تحت تاثیر فشارهای بین المللی از پروژه خارج می شوند(در ادامه) تا این مرحله مطالعات و طراحی پایه و مهندسی (FEED) پروژه هم انجام شده بود(در ادامه) که حدود 5 درصد پروژه است(در ادامه) تا اینجا، کل پروژه اعم از ساخت پالایشگاه، آبگیر و خط لوله انتقال میعانات گازی از عسلویه به بندرعباس 8 درصد (طراحی اولیه و پایه و مهندسی) پیشرفت می کند(در ادامه) با مدیریت شرکت های “تهران جنوب” و «مهندسی مشاور بینا» کارهای اجرایی شتاب می گیرد(در ادامه) زمین پروژه تسطیح و فنس ها کشیده می شود(در ادامه) ساخت مخازن آغاز و قرارداد ساخت خط لوله انتقال میعانات گازی به اضافه ساخت آبگیر بسته می شود(در ادامه) تا بهمن سال 89، کل پروژه چقدر پیشرفت داشت؟به سال 88 می رسیم(در ادامه) پروژه ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس با رکود بزرگی مواجه می شود(در ادامه) در مقطعی، هیچ پولی به پروژه تزریق نمی شود(در ادامه) برخی پیمانکاران داخلی از پروژه خداحافظی می کنند(در ادامه) وضعیت رکود تا اواسط سال 89 ادامه می یابد(در ادامه) در این زمان، حرکت پروژه آغاز می شود(در ادامه) البته بیشتر در بخش انعقاد قراردادهای خرید تجهیزات، ساخت آبگیر و خط لوله(در ادامه) با این همه، کل پروژه ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس (پالایشگاه، آبگیر و خط لوله) تا بهمن ماه 1389، مجموعا حدود 38 درصد پیشرفت کرده است(در ادامه) به این ترتیب که ساخت پالایشگاه 31 درصد جلو رفته است و کار ساخت خط لوله انتقال میعانات گازی و آبگیر هر کدام 80 درصد پیش رفته است(در ادامه) نکته مهم اینکه در تعریف اندازه پروژه، 85 درصد آن ساخت پالایشگاه بوده و 15 درصد هم ساخت آبگیر و خط لوله بوده است(در ادامه) تا بهمن 89، ساخت پالایشگاه 31 درصد پیشرفت کرده بود و پروژه های ساخت آبگیر و خط لوله هم به پیشرفت 80 درصد رسیده بود(در ادامه) بنابراین، پیشرفت کل پروژه ستاره خلیج فارس تا بهمن 1389، حدود 38 درصد ثبت شده است(در ادامه) مرحوم محمد اسماعیل کراچیان از سال 1385 تا اواسط سال 1389، مدیرعامل شرکت پالایشگاهی ستاره خلیج فارس بود(در ادامه) قرارگاه خاتم الانبیا چطور وارد پروژه ستاره خلیج فارس شد؟بهمن ماه سال 89، اعضای هیات مدیره شرکت پالایشگاهی ستاره خلیج فارس دور هم جمع می شوند و تصمیم می گیرند تا قرارگاه خاتم الانبیا به اعضای کنسرسیوم ساخت پالایشگاه اضافه شود(در ادامه) قرارگاه خاتم الانبیا با یک شرکت به نام «فرادست انرژی فلات» وارد پروژه می شود(در ادامه) بدین ترتیب، 90 درصد سهام کنسرسیوم ساخت پالایشگاه در اختیار قرارگاه قرار می گیرد و شرکت های «تهران جنوب» با 6 درصد سهام و «مهندسی مشاور بینا» با 4 درصد سهام در کنسرسیوم باقی می مانند(در ادامه) در حقیقت شرکت «فرا دست انرژی فلات» به خاطر دور زدن تحریم ها ایجاد می شود(در ادامه) به دلیل پیشرفت 80 درصدی خط لوله 400 کیلومتری عسلویه به بندر عباس و ساخت آبگیر، شرکت پالایشگاهی ستاره خلیج فارس، این دو بخش پروژه را به کنسرسیوم واگذار نمی کند و خودش آن را به اتمام می رساند(در ادامه) کنسرسیوم جدید تا نیمه سال 90، سازماندهی لازم را برای انجام پروژه به صورت جدی پیدا نکرده است(در ادامه) پروژه زنده می ماند تا به شهریور سال 1390 می رسیم(در ادامه) در این ماه، کنسرسیوم جدید با جدیت بیشتر کارش را ادامه می دهد(در ادامه) برای انجام بهتر پروژه، کارهای ساخت پالایشگاه، خرد شده و پیمانکار جزء گرفته می شود(در ادامه) در اثر تحریم ها تجهیزات اصلی پالایشگاه امکان ورود ندارد(در ادامه) کارهای دیگر اما پیش می رود(در ادامه) ماجرای کمپرسورهای زیمنس چه بود؟مرداد 1392، وقتی دولت یازدهم روی کار آمد، پالایشگاه ستاره خلیج فارس به پیشرفت 57 درصد رسیده و خط لوله و آبگیر تمام شده بود(در ادامه) عمده پیشرفت کار در بخش پالایشگاهی، مربوط به اقداماتی نظیر بتن ریزی، ساخت کمپ، ساخت مخزن، خاک برداری، نصب لوله ها و اسکلت های فلزی و کارهای مرتبط با فعالیت های عمرانی بود تا بتوان تجهیزات را روی آن سوار کرد(در ادامه) در همان زمان بود که شایع شد شرکت آلمانی زیمنس، کمپرسورهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس را تحویل نمی دهد(در ادامه) تحریم‎ها به اوج رفته بود و بی کمپرسور، پالایشگاه معنایی نداشت(در ادامه) وزیر نفت با استراتژی تمرکز بر روی ساخت پالایشگاه و پرهیز از انجام کارهای جنبی وارد کار شد(در ادامه) می گویند زنگنه حداقل هفته ای یک جلسه و در مقاطعی تا دو جلسه در هفته برای پیشبرد پروژه ستاره خلیج فارس تشکیل داده و اولویتش به اتمام رساندن فاز یک پالایشگاه بوده است(در ادامه) بنابراین هزینه های جانبی و ساختمان به حداقل می رسد(در ادامه) بهمن سال 93، پروژه ستاره خلیج فارس، مشکل مالی پیدا می کند(در ادامه) 650 میلیون یوروی راهگشا چگونه آمد؟ششم بهمن 1393، اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت به بازدید پالایشگاه ستاره خلیج فارس می رود(در ادامه) در همان بازدید دستور می دهد تا 650 میلیون یورو از تسهیلات صندوق توسعه ملی به این پروژه اختصاص یابد(در ادامه) این یک کمک راهگشا بود اما وام صندوق توسعه ملی به شرکت های دولتی تعلق نمی گرفت(در ادامه) بنابراین ترکیب سهام دادن شرکت پالایشگاهی ستاره خلیج فارس تغییر می کند(در ادامه) تاپیکو به عنوان یکی از زیر مجموعه های تامین اجتماعی 49 درصد پروژه را در اختیار می گیرد و سهام شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت به 1/33 (بیش از 33 درصد) می رسد(در ادامه) شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی هم به سهم 9/17 (نزدیک 18 درصد) بسنده می کند(در ادامه) به این ترتیب وام 650 میلیون یورویی صندوق توسعه ملی به پالایشگاه اختصاص می یابد و پروژه جان می گیرد(در ادامه) این اقدام دولت برای اتمام پروژه بسیار با اهمیت بود(در ادامه) نامردی کره ای ها! تحریم ها حتی شرکت های کره ای را هم جلوی ایران قرار داده بود(در ادامه) همان هایی که گوشی های موبایل و لوازم خانگی شان بازار ایران را پر کرده بود(در ادامه) شرکت کره ای که قرار بود سیستم های کنترلی پالایشگاه را تامین کند در مقطعی از ارسال تجهیزات خودداری کرد و بعد هم به سختی به ایران فرستاد(در ادامه) شرکت زیمنس آلمان، کمپرسورها را آماده کرده بود اما نمی داد(در ادامه) بدون کمپرسور، پالایشگاه امکان راه اندازی نداشت(در ادامه) وقتی کار گره خورد، سازندگان پروژه دنبال ساخت کمپرسور توسط چینی ها رفته و به چینی ها سفارش دادند(در ادامه) برجام که آمد، تحریم ها که برداشته شد، کمپرسورهای زیمنس هم وارد کشور شد(در ادامه) پالایشگاه ستاره خلیج فارس دیروز افتتاح شد اما هنوز کمپرسورهای چینی به ایران فرستاده نشده است! پروژه ای که یک میلیارد و 200 میلیون یورو گران تر تمام شدپروژه ای که قرار بود با 2 میلیارد و 600 میلیون یورو در 48 ماه به اتمام برسد تاکنون 3 میلیارد و 710 میلیون یورو برایش هزینه شده و بیش از 10 سال طول کشیده است(در ادامه) برآورده هم شده است که هزینه فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس به 3 میلیارد و 800 میلیون یورو برسد(در ادامه) بخشی از این افزایش هزینه یک میلیارد و 200 میلیون یورویی را تحریم های ظالمانه به کشور تحمیل کرده است(در ادامه) کار مهم وزارت خارجه و مجموعه حاکمیت از جمله دولت در به ثمر رساندن برجام و رفع تحریم ها در پالایشگاه ستاره خلیج فارس قابل رویت است(در ادامه) چه، اگر تحریم ها می ماند هم هزینه پروژه افزایش می یافت و هم پالایشگاه هنوز به اتمام نرسیده بود(در ادامه) گو اینکه، کمپرسورهای چینی پروژه، هنوز هم وارد کشور نشده است(در ادامه) تزریق 650 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به پروژه نیز در کنار پیگیری های مستمر وزارت نفت و حل مشکلات پروژه در سطح وزیر از دیگر خدمات دولت به تکمیل پروژه ستاره خلیج فارس بوده است(در ادامه)چرا “ستاره خلیج فارس” عزت ملی است؟اگر ادعا می شود که 74 درصد پروژه پالایشگاهی ستاره خلیج فارس ایرانی است به این دلیل است که حدود 70 درصد طراحی آن توسط مهندسان ایرانی انجام شده است(در ادامه) جالب است بدانید که 300 هزار نقشه برای طراحی پالایشگاه رد و بدل شده است(در ادامه) 60 درصد تجهیزات پالایشگاه ایرانی است و 100 درصد ساخت آن توسط شرکت های ایرانی انجام شده است(در ادامه) حتی تجهیزات پیچیده هم توسط مهندسان ایرانی نصب شده است(در ادامه) پالایشگاه ستاره خلیج فارس در فاز اول و از دیروز روزانه 12 میلیون لیتر بنزین تولید کرده است(در ادامه) پس از تکمیل سه فاز این پالایشگاه 36 میلیون لیتر بنزین یورو چهار، 14 میلیون لیتر گازوییل یورو چهار، 4 میلیون لیتر گاز مایع (LPG) و 3 میلیون لیتر سوخت جت تولید خواهد کرد(در ادامه) جالب است بدانید که تاکنون (پیش از افتتاح) 1 میلیون و 400 هزار لیتر گازوییل مرغوب و 1 میلیون و 200 هزار تن نفتا از پالایشگاه ستاره خلیج فارس به کشورهایی نظیر ژاپن، هند و(در ادامه)(در ادامه)(در ادامه) صادر شده است(در ادامه) راندمان پالایشگاه 60 درصد است به این معنا که 60 درصد میعانات گازی را به بنزین تبدیل می کند(در ادامه) با ساخت کامل این پالایشگاه تنگنای ایران در تولید میعانات گازی برطرف می شود(در ادامه) ایران در فاز اول و از دیروز از واردات بنزین بی نیاز شده است و پس از تکمیل دو فاز دیگر، صادر کننده بنزین می شود(در ادامه) این دو، قدرتی بزرگ در خاورمیانه و آسیای میانه به ایران می دهد(در ادامه) یک قدرت استراتژیک(در ادامه) پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای عزت ملی ایران بسیار مهم بود(در ادامه) ارزش اقتصادی بزرگی هم دارد(در ادامه) وزیر نفت در مراسم افتتاحیه چه گفت؟وزیر نفت دیروز در مراسم افتتاح فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس، راه توسعه کشور را روشن توصیف و تاکید کرد: «در مرداد ٩٢ کارهای ساختمان، نصب تجهیزات و اقدامات فرآیندی پالایشگاه در مراحل ابتدایی ١٤، ١٣ و ١٢ درصدی در فازهای اول، دوم و سوم قرار داشت(در ادامه) پیشرفت کلی طرح شامل سه فاز هم اکنون به 3/90 درصد رسیده است(در ادامه)» زنگنه سپس به یک نکته مدیریتی اشاره کرد: “درست است که تحریم ها بسیار آزار دهنده بود، اما مشکلات مدیریتی هم در تاخیر بهره برداری از این پروژه تاثیر داشته است(در ادامه) زمانی که کارم را در دولت یازدهم شروع کردم، این طرح کلافی سردرگم با گره های کور بود که باز کردن آن به تلاش همه نیاز داشت(در ادامه)» زنگنه اعلام کرد که از کل هزینه های پروژه تنها 4/1 میلیارد دلار آن در دولت یازدهم هزینه شده است: «ما سعی کردیم به صورت قطره چکانی از منابع مالی استفاده کنیم، اما طرح نسبت به گذشته پیشرفت بسیار بهتری داشت(در ادامه) همه می توانند شهادت بدهند که ما از همه ظرفیت ها و تجارب مدیریتی مان برای این طرح استفاده کرده ایم؛ این در حالی است که دو سال و نیم از تحریم ها در این دولت بود، اما چاره ای نداشتیم و باید دست به دست هم می دادیم و با برادری موفقیت ها را کسب می کردیم(در ادامه)» تشکرهای زنگنه را سایت خبری وزارت نفت این گونه گزارش کرده است: “از آقای وزیری هامانه چه در زمانی که وزیر نفت بودند و چه زمانی که قائم مقام بنده بودند، از آقای نعمت زاده، مدیرعامل سابق شرکت ملی پالایش و پخش، از آقایان ادیب و دادور، تمام سازندگان و اجراکنندگان طرح از جمله شرکت تاپیکو، شرکت پالایش ستاره خلیج فارس، صندوق بازنشستگی نفت، شرکت ملی پالایش و پخش، شرکت اُیکو و(در ادامه)(در ادامه)(در ادامه) کمال تشکر را دارم(در ادامه)”(در ادامه) اظهارات زنگنه درباره همکاری با قرارگاه خاتم الانبیاوزیر نفت جملات بعدش را برای نخستین بار بر زبان راند: «وقتی در سال ٩٢ به وزارت نفت برگشتم خیلی ها دوست داشتند میان وزارت نفت و قرارگاه دعوا درست کنند، تحریک هم کردند، اما تاکید می کنم در تمام این مدت چیزی جز صفا و دوستی میان ما حاکم نبود چون خواسته هردوی ما، سربلندی ایران عزیز است(در ادامه)»زنگنه از سردار عبداللهی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به صورت ویژه تشکر کرد و او را «دوست و برادر خوب» خودش خواند و به نکته خبری مهمی اشاره کرد: «با تکمیل طرح فراگیر پالایشی سیراف با ظرفیت نهایی پالایش ٤٨٠ هزار بشکه میعانات گازی، در آینده، کل میعانات گازی تولیدی کشور به میزان یک میلیون بشکه در روز، در کشور پالایش خواهد شد و چیزی برای صادرات باقی نخواهد ماند(در ادامه) این یعنی جلوگیری از خام فروشی، تکمیل زنجیره ارزش و این یعنی اقتصاد مقاومتی(در ادامه)»زنگنه با افتتاح این پالایشگاه گفت که به یکی از آخرین تعهداتش عمل کرده است(در ادامه) حل مشکل میعانات گازی ایران بسیار با اهمیت است(در ادامه) بابک زنجانی با خرید میعانات گازی مانده روی آب ایران وارد در معرکه نفت جولان داد(در ادامه) میعاناتی که نتوانست بخش عمده آن را بفروشد(در ادامه) فرمانده قرارگاه: افتتاح پالایشگاه همسو با اقتصاد مقاومتی استقرارگاره سازندگی خاتم الانبیا نشان داد که می تواند مگاپروژه ای نظیر ستاره خلیج فارس را راهبری کند و این ظرفیت بزرگی برای کشور است(در ادامه) هر چند باید در این راه قوی تر شود(در ادامه) ظرفیت فنی و اقتصادی قرارگاه برای کشور راهگشاست(در ادامه) به ویژه در شرایط سخت(در ادامه) «با بهره برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج فارس امکان صادرات بنزین و افزایش کیفیت سوخت مصرفی داخل نیز فراهم می‌شود و ایران به جرگه صادر کنندگان بنزین می پیوندد(در ادامه)» این را سردار عبداللهی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا دیروز در مراسم افتتاحیه فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت و افزود: «افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس همسو با اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و تولید و اشتغال است(در ادامه) اگر ما بر اساس راهبردهای کشور حرکت کنیم توانایی فتح قله های بزرگ را داریم(در ادامه)»وی با بیان اینکه ٨٣ درصد تجهیزات پالایشگاه ستاره خلیج فارس ساخت داخل بوده است، گفت: «امروز ظرفیت عظیمی در داخل کشور وجود دارد که می توانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم(در ادامه)» فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا درباره میزان تولیدات فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس هم گفت: “با بهره برداری از مرحله نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس روزانه ١٢ میلیون لیتر بنزین یورو٤، چهار و نیم میلیون لیتر گازوییل یورو٤، یک میلیون لیتر نفت سفید یورو٤ و یک میلیون و ٣٠٠ هزار لیتر گازمایع یورو٤ تولید می‌شود(در ادامه)»قرارگاه خاتم الانبیا دست در دست دو دولت جمهوری اسلامی ایران در کنار شرکت های ایرانی دیگر پروژه استراتژیک پالایشگاه ستاره خلیج فارس را ساختند(در ادامه) ایرانی ها، ایران را از واردات بنزین خودکفا کردند(در ادامه) دیروز «ستاره خلیج فارس» در کنار خلیج فارس درخشید.

منبع: اعتماد، رضا زندی روزنامه نگار و تحلیلگر نفتی

منبع : borna